Fått värk i musklerna?

Vi hjälper dig snabbt!

En muskelbristning uppstår när en muskel sträckt ut för snabbt eller för långt. Ofta om du överbelastar en muskel med för hård träning eller vid trauma, ett slag mot muskeln t.ex lårkaka. En muskelbristning är ofta en akut skada som bör behandlas enligt PRICE med tryckförband, kyla och högläge för att minska blödningen. Bristningen i sig kan vara enskilda muskelfibrer eller hela muskeln. Är det enskilda fibrer kan man ofta använda muskeln, det går inte om den är helt av.

En muskelbristning kan uppstå i muskelbuken eller i senan där muskeln fäster. Hälsenan får t.ex. ofta muskelbristningar i sporter som tennis och badminton. Om hälsenan får en muskelbristning kan senan helt eller delvis gå av. Du kan fortfarande gå men saknar kraft när du skjuter ifrån med foten.

Välkommen att Boka Tid 072-210 31 32

Om du får en muskelbristning känner du plötslig smärta. Muskeln kan svullna upp och kännas öm. En muskelbristning läker av sig själv.

För att undvika muskelbristning är det viktigt att värma upp ordentligt, särskilt när du har passerat 30år. Om du är otränad bör du långsamt öka belastningen för att undvika muskelbristningar.

Vävnadsskada med lokal blödning ger upphov till en inflammatorisk reaktion som leder till ärrvävnad. Detta innebär att skadad vävnad ersätts med fibrös ärrvävnad utan kontraktila egenskaper. Detta leder i sin tur till att risken att få tillbaka eller riva upp skada är stor.

Har du fått en muskelbristning låt den skadade muskeln vila några dagar men så snart smärtan minskat bör du använda muskeln. Det skapar cirkulation i muskeln som gör att skadan läker fortare. Skadan läker på 6-8 veckor.

Försiktig massage eller tvära friktioner är bra efter 3 dagar för att stimulera cirkulationen i muskeln och påskynda läkning samt för att få muskeln att slappna av. Det är också bra att komma in till mottagningen för att kontrollera exakt hur illa bristningen är och vilka strukturer som har drabbats.

Välkommen att Boka Tid 072-210 31 32